tisdag 5 juli 2011

Dag 20 - Svårt att säga nej

Tänk att det är så svårt att säga nej!

Idag på lunchen frågade några kollegor om jag ville med ut och äta pizza. Jag hade egentligen tänkt äta sushi, men det var svårt att säga nej. Dessutom behövde jag bonda lite mer med kollegorna och då är ju lunch ett ypperligt tillfälle.

Men jag lyckades åtminstone styra om från en sunkpizzeria med jättepizzor till en italiensk restaurang med pasta och mindre flottiga pizzor. Däremot lyckades jag inte säga nej till en glass efteråt. Men jag sa nej till wienerbröd som eftermiddagsfika.

Jag längtar till den dag då jag bara gör bra val!

Och jag både längtar och inte längtar tills den schweiziska chokladen är slut. Det går ju inte att äta choklad varje kväll!

Frukost: 1 Frökuse med ost, smör och skinka
Lunch: Pasta delizzie (Pasta, zucchini, skinka, edamerost), pizzasallad, 1 litet bröd
Efterrätt: 1 kula chokladglass
Middag: Stekt kycklingfilé med kokt potatis, majs och gélé
Efterrätt: Några bitar schweizisk choklad

3 kommentarer:

  1. Ja, du bra val är ingen baggis. Man får lära sig varje gång man tar ett dåligt val och fundera på hur man kan göra bättre nästa gång. Mental förberedelse är superviktigt. Fundera redan nu på hur du gör nästa gång du blir medbjuden på lunch. Föreslå ett ställe där det finns sallad kanske? Man måste tänka först för att reagera rätt.

    mvh//pernilla be

    SvaraRadera
  2. Det är bra och testa vad som händer också om man säger nej tack eller gör ett annat val. I helgen blev vi bjudna på kaffe och tre sorters kakor på släktträffen. Jag drack kaffe och åt en protein-bar. INGEN reagerade, eller ingen sa något åtminstone. Vad de eventuellt tyckte bryr jag mig föga om egentligen. Tada - positiv erfarenhet till nästa gång.

    mvh//pernilla be

    PS: Ge bort chokladen!

    SvaraRadera
  3. Svårt men kanske ger övning färdighet? Frågan är hur man styr upp en pizzalunch? Det gäller att det finns andra alternativ...

    SvaraRadera